Kære lille mormor

Standard

Det var jo primært min mormors 70 års fødselsdag der bragte os til Lolland. Min mormor er en festlig dame, men også meget uselvstændig. Så mine stakkels morbrødre har nær fået stess af hende. De sidste måneder har hun nærmest ikke sovet af bare spænding og bekymring over alt det hun skulle huske. Hun havde forberedt sig grundigt. Bestil kogekone, musiker og serveringsdamer. Det burde jo i sig selv gøre at hun kunne slappe lidt af. Men næ nej. Hun har købt ind i rå mænder. Noget havde hun på forhånd. Bla. en Baileys, som vi jo skulle have til kaffen. Serveringsdamen kom rundt og hældte op. Vi smagte livligt på den. Ahh, hun havde endda købt den nye Baileys med orangesmag. Men den var altså lidt underlig syntes jeg. Min fætters kone blev sendt op efter flasken. Hun konstaterede at det ikke var den nye Baileys, men derimod en gammel sag, der udløb i maj 2001!!! Alle ved vores bord fik travlt med at hælde Baileys væk.

Men sådan er hun bare, min mormor. Man skal altid ha´et diskret øje på datoen. Da vi havde dækket bord i Lørdags, skulle vi med op til hende og drikke kaffe. Jeg, som stadig var sygdomsramt, havde glemt mine panodiler. Men det var ikke noget problem Momse har masser af den slags liggende. Hun stillede således an med to panodiler. Nu var jeg heldigvis ikke så syg at jeg ikke kunne se at de var noget større end en alm panodil. Det viser sig, at det er 1 grams panodiler. De er receptpligtige og min morfar fik dem i forbindelse med sin kræfsygdom i 1993. Så ikke nog med at hun ville give mig dobbelt dosis, hun ville også give mig 14 år gamle piller. Godt jeg var vågen. Jeg ved ikke om der sker noget ved at spise dem. Men gøre forsøget turde jeg ikke! Så havde hun nogle panodiler fra 2005, dem tog jeg så i stedet.

På trods af at man er i risikozonen for at blive forgivet, når man besøger hende, er hun en dejlig, gavmild kone. Og det var en dejlig fest hun holdt. Mon ikke hun allerede er i gang med at planlægge sin 75 års fødselsdag??

One response »

Skriv et svar

